رقابت سه ضلعی (Triangular Tussle) ، سه گروه قومیتی،  رانیل ویکرمسینگه،  ماهیندا راجاپاکسا،  اکثریت در مقابل اقلیت، حمایت عمومی، شکست نگران کننده در سال ۲۰۲۰، آیا رانیل می تواند حمایت عمویم را مجددا بدست آورد؟،  روابط فعلی راجاپاکسا با رانیل و تاثیر جذب حمایت سه گروه اقلیت برای رانیل،

رقابت سه ضلعی (Triangular Tussle) ، سه گروه قومیتی،  رانیل ویکرمسینگه،  ماهیندا راجاپاکسا،  اکثریت در مقابل اقلیت، حمایت عمومی، شکست نگران کننده در سال ۲۰۲۰، آیا رانیل می تواند حمایت عمویم را مجددا بدست آورد؟،  روابط فعلی راجاپاکسا با رانیل و تاثیر جذب حمایت سه گروه اقلیت برای رانیل،

این مقاله الگوهای رای گیری جوامع تامیل و مسلمان را در انتخابات ریاست جمهوری گذشته سریلانکا تجزیه و تحلیل و تاثیر بالقوه انها را بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اینده ۲۰۲۴ بررسی می کند. این مقاله روند رای گیری تاریخی، اهمیت رای اقلیت در چشم انداز انتخاباتی که در آن احزاب و جناح های مختلف از اکثریت سینهالا ( چشم اندازه انتخاباتی پراکنده) fragmented رقابت می کنند و نقش چهره های سیاسی کلیدی مانند رانیل ویکرمسینگه را مورد بحث قرار می دهد. در حال حاضر، حدس زده می شود که هر سه نامزد اصلی ممکن است رای سینهالا را تقریبا به نسبت  تقسیم کنند. این فرض بر اساس وضعیت فعلی است که انتخابات هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. هنگامی که مبارزات انتخاباتی در حال انجام است، پویایی انتخاباتی دارای نوسان  می گردد و ارزیابی ها ممکن است متفاوت باشد. بر اساس این فرض رقابتی نزدیک، پیش بینی می شود که رای اکثریت سینهالا به گونه ای تقسیم شود که هیچ نامزدی نتواند ۵۰ درصد ارا را در شمارش اول به دست اورد. مردم سینهالا ۷۴.۹٪  جمعیت کل کشور را به خود اختصاص می دهند. از با توجه به اخرین سرشماری (۲۰۱۲) است.

 رفتار و گرایش مسلمانان و تامیل ها در انتخابات آتی ریاست جمهوری سریلانکا

این گزارش  به محبوبیت تاریخی رانیل ویکرمسینگه در میان رای دهندگان تامیل و مسلمان اشاره و این سوال را مطرح می کند که ایا او می تواند حمایت  این اقلیت ها را در انتخابات اینده، به ویژه پس از کاهش محبوبیت حزب ملی متحد (UNP)به دست اورد.

 این گزارش همچنین با اشاره به اینکه آرای اقلیت سینهالی بین چندین جناح و حزب سیاسی تقسیم میشود، آرای اقلیت از جمله تامیل و مسلمان را در تعیین نتیجه انتخابات حائز اهیمت می شمارد.

این گزارش با اشاره به تحولات انتخابات سال ۲۰۱۹،  پتانسیل قطبی شدن قومی را در انتخابات اشاره می کند و می نویسد ممکن است اقلیت در مقابل اکثریت قرار گرفته و یک نفر که با کارت ملی گرایی سینهالی رقابت می کند بیشترین آراء را بدست آورد و رقیب دیگر که از حمایت اقلیت برخودار می گردد نتواند رای لازم را بدست آورد..

و در جایی دیگر با ارایه شواهد تاریخی ، به اهمیت نقش ایجاد ائتلاف در جذب رای جوامع اقلیت  اشاره می کند.

سوالی که مطرح می شود این است که ایا رانیل ویکرمسینگه می تواند رای  اقلیت تامیل و مسلمانان را که UNP در انتخابات ۲۰۲۰ به SJB واگذار کرده بود، به دست اورد؟ ایا رانیل می تواند حمایت احزاب و رای دهندگان تامیل و مسلمان را برای کمک به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به دست اورد؟ ایا انها از ساجیت پرماداسا مانند سال ۲۰۲۰ حمایت خواهند کرد یا در میان شرایط تغییر یافته دوباره با رانیل هماهنگ خواهند شد.

وضعیت باید از نظر هر یک از سه گروه قومی اصلی ارزیابی شود: یعنی تامیل های سریلانکایی، مسلمانان سریلانکا و تامیل های هندی معروف به تامیل های هیل کانتری. همچنین، روابط سیاسی فعلی ویکرمسینگه با راجاپاکساس چگونه بر حمایت حزب اقلیت از رانیل تاثیر خواهد گذاشت؟ این مسائل در مقاله اینده مورد بحث قرار خواهد گرفت.

نویسنده: د.ب.س – جایاراج    دیلی میرور

https://www.dailymirror.lk/opinion/Tamil-and-Muslim-voting-trends-in-Presidential-Elections/۱۷۲-۲۸۲۴۴۷

کد خبر 19567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =